Учитель року 2015







Опис власного педагогічного досвіду з теми
«Організація самостійної роботи учнів на уроках хімії».

«Безграмотними в ХХ1 столітті будуть не ті, хто не вміє читати і писати, а ті, хто не вміє вчитися, розучуватися і переучуватися».
                            Елвін Тоффлер

   Переглядаючи новини у сфері освіти, бачу тенденцію, що спонукає до саморозвитку не тільки  вчителя, а й учня.
    Нова програма з хімії ставить перед вчителем ціль прямо: розвивати здатність до самоосвіти (2). Сучасний держстандарт спирається на діяльнісний підхід, спрямований на розвиток умінь і навичок учня, застосування здобутих знань у практичних ситуаціях( 1). Сьогодні від учня вимагають не тільки виявляти проблеми, але й розв’язувати їх, формулювати гіпотези, мати самостійність оцінних суджень (3). Міжнародні системи оцінювання якості знань ( PISA, TIMSS) дозволяють зробити висновки про прогалини нашої системи навчання у світі сучасних технологїй та вміння бути конкурентноспроможними на ринку праці. Проведені тести свідчать ні про те, як школяр засвоїв програму, наприклад, з хімії, а наскільки він здатен самостійно справитись із нестандартним завданням, працювати з діаграмами, таблицями, чи може учень самостійно аналізувати текст, шукати необхідну інформацію, дати розгорнуту відповідь без заздалегідь запропонованої відповіді за вибором. Звісно, це дуже хвилюючі результати, і на останньому дослідженні Україна підвищила свій рейтинг у природничих дисциплінах ( за TIMSS) (5). Отримання так званих навичок ХХІ століття та залучення учнів  до вирішення проблем  уже зараз забезпечить їм кращі умови для праці в майбутньому. Таки результати виявило дослідження, проведене міжнародним дослідницьким центром Gallup на замовлення освітньої програми «Партнерство в навчанні» та неприбуткової організації Pearson Foundation.   Серед таких важливих для майбутнього навичок як творчість і інноваційність, медіа- та ІКТ-грамотність, коммунікаційність та критичне мислення виділяють здатність виходити за межі шкільної програми для розширення та дослідження власного навчального досвіду, бажання і здатність навчатися протягом усього(!) життя (12). Стає зрозумілим, чому саме сучасне навчання вважають неможливим без використання ІКТ-технологій (6).
   Як же можна досягти всіх тих цілей в світі організації самостійної діяльності школярів, тобто моєї проблеми? Насамперед хочу сказати, що рамки сучасного уроку завдяки ІКТ-технологіям значно розширились разом із середовищем, де може віртуально пербувати дитина, що в свою чергу змінює і збільшує кількість методів та прийомів вчителя. Неможливо представити собі школяра без домашнього або мобільного інтернету. Нажаль, лише школа поки відстає в цьому від сьогодення. Часто самостійна робота, організована і керована школою, проводиться за її межами.  Тож, бачу таки напрямки своєї роботи:
·         Організація проектних робіт;
·         Домашні завдання з використанням хмарних технологій;
·         Підготовка до турнірів, виступів;
·         Послідовність проведення практичних робіт через увесь курс хімії; профорієнтаційна робота.
·         Використання можливостей інтернету для  вирішенні навчальних задач(ТОГІС);
·         Використання на уроці елементів опорих конспектів.
   Проектні роботи використовую в своїй практиці вже п ’ять років. Спочатку готувала один проект за рік, потім – два, зараз одночасно готую проекти в кожній паралелі. Одразу скажу, що проекти великі, за часом займають від трьох тижнів до двох місяців. Організовую роботу за допомогою власного сайту «Перший елемент», де додатково анонсую проекти по класах, пропоную алгоритм роботи над проектом ( загальний), правила оформлення презентацій ( якщо обран такий вид продукту проектної діяльності), предоставляю доступ до банку проектів та за потребою коректую діяльність через хмарні технології (Dropbox, Google Drive, через e-mail). Намагаюсь останні два роки проекти наповнити і практичним змістом, тобто дослідницькою частиною. Для старшокласників (за можливістю) досліди та спостереження переносяться додому (варіння мила, виготовлення пороху, досліди з речовинами з аптечки), а також проводяться у шкільній лабораторії з моєю участю. Останній етап пректу – надання йому гласності, представлення результатів. Звичайно, це урок-конференція, де освітлюються найкращі (3-4) роботи, які виконані окремими учнями, або командою з 2-3 учнів. Проектні технології являються потужною силою для розкриття можливостей кожного учня: наполегливість, цілеспрямованість, вміння організувати свою працю, виступити перед аудиторією, презентувати власний досвід або продукт проекту, знаходити та працювати з інформацією. Подібні роботи залучають учасників до любителів хімічної науки. Крім того, направлені на розвиток навичок самонавчання та самовдосконалення.
   Відсутність у класі достатньої кількості планшетів та проектору вимусила мене перенестися у віртуальне середовище після уроку. Використовую останні два роки домашні завдання, що розміщую на сайті. Звісно, банк таких завдань ще не достатньо  наповнений. Але добре показали себе попередня  підготовка перед самостійною, або контрольною роботою: щоб вдосконалити навички  та зняти зрозумілу напругу перед невідомим, розміщую альтернативний (подібний) варіант для рішення вдома.  Для тих, хто пропустив або не зрозумів тему, готую так звану «живу презентацію», де розказую та показую все майже так, як на уроці (наприклад, як скласти формули оксидів, розставити коефіцієнти в рівнянні). За потребою для розширення кругозору, для самоосвіти пропоную переглянути відео. Також існує багато готових тестів, ігор, дистанційних курсів, що надає інтернет-суспільство для школяра  з хімії для самопідготовки, які теж пропоную  на сайті. Крім того, обробляю і творчі домашні завдання учнів-старшокласників. Наприклад, для 11 класу рівня стандарту пропоную підготувати повідомлення або презентацію та вислати мені на пошту. Одна з основних вимог  – діючі посилання.Оцінку можна дізнатися просто у відповіді. Ще один вид домашнього завдання як альтернатива коротеньких доповідей – це спільна презентація, в якій кожен учень готує лише один слайд та може побачити роботи всього товариства. Для мене це також новий вид діяльності,який, сподіваюсь, надасть можливість розвитку навичкам співпраці.
   Готуючи дітей до турніру, завжди мало часу. Організувати та корегувати роботу легше вдається з хмарними технологіями, переносячи певні дії додому. Підготовка потребує максимум зусиль та самостійної відданної праці ( від дитини, звичайно). Відкриваю спільну папку на  засадах Dropbox, де можна всім учасникам і бачити, і змінювати матеріал (тексти, презентації). Те саме можна організувати і в Google Drive. Учні самостійно шукають потрібний матеріал в інтернеті, аналізують його, формують за заздалегідь обраним шляхом відповідь, за потребою проводять дослідження. Потім організовуються робочі зустрічі щодо відпрацювання навичок участі в дискусії, учні випробовують себе у різних ролях (Доповідач, Опонент, Рецензент), опановують ораторське мистецтво. Завдяки такому багатому різноманітному досвіду, діти почувають себе впевненіше, починають планувати своє майбутнє, бажають дізнаватися більше про хімію і не тільки. Дитина, що стає на шлях саморозвитку, один раз відчувши значущість своєї праці, повинна вміти ставити перед собою гідну мету(14). Наприклад, можна перед дітьми поставити питання «Коли краще обирати ціль у житті? Чи обов’язково обирати мету самому?(11) Яка в тебе далека та близька мета?»
   Своєрідним особистим відкритям для мене стало знайомство з основами теорії рішення винахідницьких задач (ТРВЗ, рос.- ТРИЗ), що були закладені ще за часів Радянського Союзу Генріхом Альтшуллером. Методи ТРВЗ користуються неабияким попитом за кордоном найбільшими компаніями-розробниками та в рекламній отраслі. Планую ввести елементи ТРВЗ чи ПРВЗ (ПРВЗ – процедури рішення винахідницьких задач ( рос. ПРИЗ –процедуры решения изобретательских задач), автори Гін А. Ковтарев О.) при розгляді творчих задач на уроках.Однак, мене приваблює не лише ТРВЗ, якою користуюсь при підготовці до турнірів і яку сам Альтшуллер називає тактикою творчості. Цікавою є і розроблена ним же життева стратегія творчої особистості (ЖСТО, рос.-ЖСТЛ) на все життя. «…Якщо ми хочемо отримати від навчання максимальні результати, нам треба виховувати комплекс творчих якостей. Це виховання, - якщо ми хочемо вести його ефективно, - повинно, своєю чергою спиратися на загальножиттєву творчу стратегію» (8). Перелік ходів за ЖСТО пергукується з основними ідеями самоосвітньої технології Селевко Г.К.(14), поглядами  Спиваковського В.
   Плаваючи у бездонних глибинах інтернету, не тільки учень, але й вчитель повинен мати якісь орієнтири. Зрозумілим стає те, що глобальний інформаційний потік унеможливлює просте заучування шкільного матеріалу, сам процес передачі знань повинен змінитися(6,12). Дуже цікавою з точки зору діяльнісного підходу, обробки великої кількості інформації  та організації самостійної роботи учнів є новітня технологія ТОГІС (Технологія Освіти в Глобальному Інформаційному Середовищі), основою якої є діяльнісно-ціннісні задачі (4) Планую ввести окремі задачі для опанування прийомів роботи за технологією та розробити курс однієї з тем  для гібридного навчання (поєднати елементи ТОГІС, проекти, семінари, лекції). Переваги технологіі освіти в глобальному інформаційному суспільстві очевидні, бо дозволяє працювати з першоджерелом інформації, виховуючи критичність мислення, самостійність суджень; вирішуючи задачу, діти опановують ті чи інши необхідні  знання; дозволяє працювати в команді; вчить з повагоювідноситись до своїх товаришів.
    Як і раніше, найпотужнішим джерелом отримання хімічних знань є експеримент. Неможливо уникнути чи замінити візуалізацією процес, коли учень власноруч отримує речовину, спостерігає за перебігом реакцій, робить висновки, планує дослідження, заринається у власні відкриття (2). З сьомого класу готую дітей поетапно, самостійно працювати за інструкцією, спостерігати та словесно описувати побачене, порівняти з набутими занннями, робити власні висновки. Тож у старших класах маю картину, коли діти працюють майже без вказівок, дехто – за власним планом розв’язує задачі хімічного експерименту.
   Насамкінець – найслабкіша частина моєї роботи. Вона стосується тих учнів, що взагалі-то і не цікавляться, і не бажають, і добре не вчаться… Як бути з ними? Як організовувати їх самостійну роботу? Ніяк, я можу лише спонукати, створити умови, заохотити. Для цього користуюсь іграми ( при вивченні символів елементів робимо картки та граємося з ними – хто менше схибить).  Просто не слід забувати, що гра – справа серйозна і грати в неї потрібно, поки це цікаво та захоплює всіх(9). Спрощую запис конспекту уроку, надаючи його у вигляді схем, або елементів опорних конспектів (9), що дозволяє перетворювати матеріал уроку на символи, краще запам’ятати, швидше згадати та розповісти своїми словами. У старших класах прошу переробити частину матеріала підручника ( застосування, знаходження в природі, фізичні властивості речовин) самостійно у вигляді кластерів. Планую в 10, 11 класах ввести карти понять(10) при виконанні домашнього завдання з використанням хмарних сервисів. Коли випадає нагода (під час уроків закріплення матеріалу), намагаюсь займатися зі слабкими учнями сам-на –сам, виступаючи тьютором для них, або просто слухаю, що запам’ятали вони з пройденої теми (за допомогою конспекту-схеми). Це дозволяє учням отримати вищий бал, побачити, що вчитель цінує й їхні перемоги в начанні, підвищує активність дитини, заохочує її до праці на уроці. До слабких дітей часто попадають і флегматики, меланхоліки, що за темпераментом не можуть наздогнати більш емоційних та спритних товаришів. Тож з сьомого класу ( лише цього року) проводжу коротеньке дослідження (разом із психологом), щоб побачити та не впустити цих талановитих дітей, яких так важко побачити серед шкільної суєти. Взагалі, педагогіка співробітництва, гуманна педагогіка найкраще підходить для роботи з  дітьми, що не встигають вчасно засвоїти матеріал урока. Найкраще, як на мене, показав це донецький вчитель-новатор Віктор Федорович Шаталов.
   Отож, роблю висновок, що повноцінний розвиток у дитини самоосвіти, самонавчання можливий лише при розвитку особистих якостей учня таких як допитливість,  наполегливість, відчуття значимості власної праці. Освітнє середовище учня повинне скласти умови: наявність позитивного прикладу(маю на увазі не тільки вчителя, але й приклади людей різних професій),  різнопланові задачі не тільки в межах предмету, співпраця учня та вчителя, можливість вчитися будь-коли, використання усього можливого інструментарію, можливість виправити небажану оцінку.

Література.
4.               Гузеев В.В. Образовательная технология ТОГИС. Версия 2013.
5.               TIMSS 2007. Частина 2. Результати дослідження у порівнянні з іншими країнами. — К.: Видавнича група BHV, 2010. — 360 с. (упорядкування та загальна редакція Н.С.Прокопенко). [Електронний ресурс] // Освітня політика портал громадянських експертів. Режим доступу: http://education-ua.org/ua/analytics/68-osnovni-rezultati-mizhnarodnogo-porivnyalnogo-doslidzhennya-yakosti-prirodnicho-matematichnoji-osviti-timss-2011 25.10.14
6.               Гузеев В.В. Контуры гуманитарного прорыва в образовании [стаття] : [Електронний ресурс] / Гузеев В.В. // интернет – журнал «Лицей». — Режим доступу: http://gazeta-licey.ru/flight-scientific-and-pedagogical-gazette/approachs-systems-technologies/2108-kontury-gumanitarnogo-proryva-v-obrazovanii##23  25.10.2014
7.               Навички 21 століття. Формування навичок співпраці [стаття] : [Електронний ресурс] // Інновації в освіті. — Режим доступу : https://akocharyan.wordpress.com/2014/10/16  25.10.2014.
8.      Альтшуллер Г.С., Верткин И.М. Введение в ЖСТЛ (по рукописи) [Електронний ресурс] : офіційний сайт фонда Генріха Альтшуллера. — Режим доступу : http://www.altshuller.ru/trtl/heretic1.asp 26.10.2014
9.      Шаталов В.Ф Експеримент продолжается[текст книги] : [Електронний ресурс] : Шаталов В.Ф.Експеримент продолжается// Лаборатория гуманной педагогики . — Режим доступу: http://nsportal.ru/gp/2012/12/shatalov-vf-eksperiment-prodolzhaetsya  26.10.2014.
10.   Бершадский М.Е. Применение метода карт понятий.[стаття] : [Електронний ресурс] Бершадский М.Е. //Когнитивніе образовательніе технологии ХХІ века. —Режим доступу: http://bershadskiy.ru/index/primenenie_metoda_kart_ponjatij/0-35  26.10.2014.
11.   
1.Злотин Б., Зусман А. Приключения творчества: школа развития творческого воображения ( 30 лет спустя – или современная редакция книги « Месяц под звездами фантазии») [текст книги] : [Електронний ресурс] Злотин Б., Зусман А. // Образование для новой эры . — Режим доступу: http://www.trizway.com/art/renewal/429.html 26.10.2014.
12)  ХХІ століття потребує від навчання розвитку нових навичок [стаття] : [Електронний ресурс] ХХІ століття потребує від навчання розвитку нових// Microsoft Daily Новини зі світу технологій. — Режим доступу: http://www.microsoftblog.com.ua/2013/07/08/21-century-skills/ 26.10.2014.
13)  Електронна книга «Введение в ТРИЗ.Основные понятия и подходы» Версия 3.0[Електронний ресурс] : Альтшуллер Г.С. «Введение в ТРИЗ.Основные понятия и подходы»// офіційний сайт Генріха Альтшуллера. — Режим доступу : http://www.altshuller.ru/e-books/ 26.10.2014


14)  Селевко Г.К. Современные образовательные технологии: учебное пособие/ Селевко Г.К. —М.6 народное образование,1998. —256 с.



презентація власного досвіду from Viktoria Griga

Розробка уроків теми «Металеві елементи», 10 клас, рівень стандарту.


«Урок у всьому його різноманітті і в усіх різновидах - надзвичайно складне педагогічне явище. Цілком природно, що єдиної моделі для всіх, без винятку, уроків немає і бути не може».
                                              В. Ф. Шаталов


Методичні рекомендації.

В 10 класі хімії за діючою програмою всього один урок на тиждень. Кожному вчителю зрозуміло, що цього замало; навіть діти, що звикли активно працювати на протязі 9 класу ставляться з недовірою до зменшення часу для занять хімією. Більшість з них не буде обирати хімію як предмет для складення ЗНО, але не всі. Обсяг навчального матеріалу, що потрібно переробити під час одного заняття дуже великий. Тому частину матеріалу ( малювання схем, ознайомлення з використанням речовини, тощо) пропоную пернести додому. Перевірка та корекція цих знань може бути проведена у вигляді доповідей на уроці,  виготовлення спільних презентацій, стенгазет з викоританням хмарних технологій ( це зберігає час не тільки на уроці, але і час дитини, бо всі, хто працює над спільним проектом, повинні  лише ознайомитись з прикладами, запропонованими однокласниками, а не переписувати всю тему). Організована самостійна робота через хмарні сервіси допоможе спланувати роботу кожного учня окремо, а не робити це на уроці. Крім того, не дасть надовго забути про урок хімії. В школі більше уваги слід приділити дослідам та навичкам запису рівнянь, розв’язуванню задач, обговоренню  складного чи базового теоретичного матеріалу. Добре залучати дітей до участі позакласних заходів, тижнів хімії, проектів, турнірів, олімпіад. Скласти умови для ознайомлення з цікавими фактами зі світу хімії. 





Урок № 20
технологічна модель уроку з використанням хмарних технологій (Голодюк Л.С.):
Тема уроку: « Загальна характеристика металевих елементів за положенням у Періодичній системі та за  будовою атому. Метали як прості речовини. Металевий зв’язок, металева кристалічна ґратка. Загальні фізичні властивості металів. Розповсюдження металевих елементів у природі».

Мета уроку
Навчальна складова
розкрити взаємозв’язок між положенням в ПС та будовою атомів металевих елементів та їх загальними властивостями; пояснити фізичні властивості металів будовою кристалічної ґратки; познайомитись із розповсюдженністю металів у природі.

Розвивальна складова
розвивати вміння порівнювати, знаходити спільне; тренувати здатність до абстрактного мислення; обґрунтовувати свою відплвідь.
Виховна складова
виховання почуття прекрасного наприкладі виробів з металів та їх сплавів; стимулювати допитливість та допитливість  та інтерес до хімії.
Обладнання
Періодична ситема, ряд активності, зразки на кожну парту з металами та сплавами; проектор, ноутбук, екран.
Структурний етап уроку
діяльність вчителя
діяльність учнів
примітка
цільові завдання
мета
форма організації, управління діяльністю учня
вид інформаційного джерела
результат
форма звітності

1. Організаційний етап
Привітатися, запросити відобразити своє самопочуття на «шкалі настрою»


Повідомити про план заняття
настроїти дітей на позитивне спілкування


Настроїти на робочий лад
фронтальна
Наочне зображення прикладу настрою на дошці ( слайді)
Проявити своє самопочуття та настрій перед заняттям


Підготуватись морально для плідної роботи
Письмова, усна
Підготувати заздалегідь шкалу на дошці
2. Активація знань
- Де в ПС знаходяться металеві елементи?
- Чи їх більше, ніж неметалевих? Як гадаєте, чому7
- Що спільного в будові атомів у металів?
Виявити рівень  попередніх знань з теми
Фронтальна
ПС, знання з курсу хімії
 Показати та розказати про місцезнаходження металів у ПС та будову їх атомів
Усна

3. вивчення нового матеріалу.
       А) Положення металевих елементів у ПС та будова атомів
Замалювати на дошці опорну схему, де відображалася б загальна характеристика металевих елементів
Скласти опорну схему
Фронтальна
ПС, попердні знання з хімімї
Складена разом із вчителем схема
письмова

Б) знаходження металевих елементів у природі
Ознайомити з основними формами( за активністю), у яких метали зустрічаються в природі
Провести паралель між активністю металів та їх розповсюдженям
Фронтальна лекція з поясненням
Слайди в презентації
Отримання нових знань
Активне сприйняття

В) металевий зв’язок
Роповісти за малюнком про металічну кристалічну ґратку
Проаналізувати вплив внутрішньої будови на фізичні властивості
Фронтальна
Слайд або таблиця « Металева кристалічна ґратку»
Розуміння наявності  деяких фізичних властивостей завдяки внутрішній будові
Активне сприйняття, бесіда

Г) фізичні властивості металів
Виявити загальні фізичні властивості металів (За потребою  надати можливість ознайомитись за підручником із текстом параграфу 17. )
ві
Узагальнити знання про фізичні властивості

Фронтальна, індивідуальна
Текст підручника або попердні знання з курсу хімії (7 клас)
Виділити основня фізичні властивості
Письмовий: схема, відобразити залежність від внутрішньої будови

Надати можливість розглянути зразки металів та сплавів на їх основі

- чому використовують сплави, а не метали у чистому вигляді?
Виділити метали, які часто входять до складу найпоширеніших сплавів та виявити властивості, які вони привносять до них
Парна, фронтальна, індивідуальна
Колекціі сплавів та металів, слайд із характеристиками деяких сплавів
Ознайомитись зі зразками сплавів
Активне сприйняття матеріалу, бесіда

4. закріплення матеріала теми
Створити умови для виступу учня за темою                « Метали- рекордсмени»

Надати можливість розширити коло знань про метали
Фронтальна, індивідуальна
Оброблена учнем   завчасно інформація, слайди (якщо є)
Пізнання нових цікавих фактів про метали
Активне сприйняття
Тему сповістити на попередньому уроці, з бажаючим встановити зв’язок через електронну пошту, Dropbox, Google Drive/ з метою корегування роботи
5. рефлексія
- що було найважчим?
- що було відомим?
- що виявилось цікавим?
_ що порекомендували б  дізнатися на уроці з того, про що не говорили?
Виявити прогалини в отриманих знаннях
Фронтальна

самоаналіз роботи
Усний, оцінка найактивнішим- у щоденник
Виставляється негайно учнем у щоденник
6. Інформація про домашнє завдання
Записати на дошці домашнє завдання
Створити умови для закріплення теми вдома, продовження накопичування фактів про метали
Фронтальна
Запис на дошці, слова вчителя, або слайд
Ознайомитись та записати домашнє завдання
Письмова, в щоденнику
Приклад д.з.
Читати §§16-17, замалювати мал.59 стор.134, зробити з іншими учнями спільну презентацію на тему «Використання металів та сплавів»                ( додати посилання на презентацію)


Запропонувати підготовити невелику доповідь про явище перекристалізації ( наприклад, олова) та наслідки від неї для  людини ( для 1-2 бажаючих)
Можливі опорні схеми, що ви зробите зі своїми учнями ( можете доповнювати за бажанням, але не перенавантажуйте їх зайвими прикладами)


Матеріал для лекційних моментів:



 У ПС металеві елементи розташованя нижче діагоналі Бор-Астат, а  також вище неї у побічних підгрупах. Елементи, що розташовані поблизу діагоналі мають амфотерні властивості ( Be, Al,Ti, Sn тощо). Відновлювальні властивості елементів-металів головних підгруп зростають у групах зверху вниз із зростанням радіусу атома, в періодах металеві властивості послаблюються зліва направо. У побічних підгрупах із збільшенням порядкового номеру відновні властивості переважно зменшуються.Пояснюється це тим, що зі збільшенням величини  заряду ядра сила утримання електронів значно зростає, а от радіус не впливає на відновня властивості чере те, що зростає недостатньо швидко.
Зазавичай атоми металів мають великі розміри, тому електрони останнього рівня утримуються слабо, відриваються, утворюючи катіони та зумовлюють відновні властивості.
В природі найактивніші метали початка ряду М.М.Бекетова зустрічаються у вигляді солей (хлоридів, сульфатів, нітратів, карбонатів, силікатів); середньої активності – у вигляді оксидів, а малоактивні, благородні – у вільному стані.
Усі фізичні властивості зумовлені будовою  кристалічною металевої ґратки Найважливішою властивістю металів є електропровідність, що стає можливою задяки вільному пересуванню електронів по всій площині метала. При підвищенні температури ця властивість знижується через те, що атоми та йони починають більш коливатись, це заважає руху електронів, а от при зниженні температури електропровідність зростає та перходить у надпровідність за абсолютного нуля. Найкращі провідники – срібло, мідь.
 Вільні йони та атоми можуть пересуватися пластами, та не розпадатися, бо скріплені електронним газом. Це зумовлює пластичність та ковкість при ударах: метал змінює форму, але не кришиться. Найбільш пластичні золото,срібло, мідь.
 Ці заряджені частинки обумовлюють і теплопровідність( доторкніться до металевої поверхні – холод- та до дерев’яної – тепло) тому що передають тепло завдяки своєму вільному пересуванню та обмінюються ним з йонами,що в свою чергу швидковирівнюють температуру по всій поверхні металу.
Характерний металевий блиск є здатністю видбивати сонячні промені. Найкраще це робить алюміній, срібло та паладій.
Важливими показниками характеристики металів є їх щільність, температура плавлення, твердість ( вони різні для всіх металів). За щільністю розрізняють легкі ( ˂5 г/см3  ), найлегший – літій; та  важкі ( ˃5 г/см3   ), найважчий – осмій. До тугоплавких металів належить вольфрам ( 3380̊ С), а от цезій і талій плавляться у руці.
У промисловості розрізняють метали чорні (залізо та його сплави) та кольорові (усі інші). Золото, срібло, платину відносіть до дорогоцінних металів.
Назва сплаву
Властивості
Застосування
Алюмінієві( Al, Mg, Si, Cu, Zn, MnLi, Be)
лекгість, корозійна стійкість, висока питома міцність
Авіація, машинобудування, електротехнічні матеріали
Амальгама ( Hg та ін.)
За умовами кімнатної температури може бути рідка, напіврідка та тверда.
Золочення металевих виробів
Залізовуглецеві сплави ( чавун, сталь, ферросплави Fe, C,P,S,Mn, Si, S, Cr, Ni,Mo, W,V )
механічна твердість, пружність, корозійна стійкість, в'язкість
Конструкційні матеріали для всіх областей технологій,господарства, машин та інструментів
Вольфрамові сплави ( Mo, Re, Cu, Ni, Ag та ін.)
Пластичність, жаростійкість, ввисока термо-ЕРС
деталі електровакуумних приладів, високотемпературних термопар, деталі двигунів ракет і літаків
Додатковий матеріал

Золото користується попитом серед багатьох людей, не байдужих до прикрас.  Але є  такі сплави, що лише зовні нагадують золото або інші благородні матали.
-алюмінієва бронза ( ауфір. аурал, ауфор) – сплав золотисто-жовтого кольору, що складається з 90 часток міді та 10 часток алюмінію;
-гамільтонметал – сплав із 66, 7% міді та 33,3 % цинка золотисто-жовтого кольору, добре підходить для позолочення виробів;
-сусальне золото – матеріал, що використовується для виготовлення театральних прикрас і тонкої нитки для вишивання –маруді ( тонкі листи латуні);
-електрон- природний сплав золота й срібла різноманітних сполук( іноді до 39%) срібла; богато античних монет виготовляли саме з електрону;
-томпак- сплав міді й цинку різного складу ( найчастіше 90% міді та 10% цинку) з гарним золотим кольором; мідь у складі додає стійкості при корозії.


Пропоную використати на уроці для оптимізації роботи презентацію за посиланням : http://prezi.com/mvvb_aojywu7/edit/#39_95982358



Урок № 21.
Технологічна  модель уроку з використанням хмарних технологій (Голодюк Л.С.):
Тема уроку « Загальні хімічні властивості металів»
Мета уроку

Навчальна складова:  перевірити домашнє завдання; навчити дітей використовувати свої знання з хімії ( типи реакцій, властивості неорганічних речовин, ряд активності) для розуміння та описування  загальних хімічних властивостей металів;
Розвивальна складова:  розвивати вміння аналізувати  та синтезувати  інформацію, виражати словесно свої спостереження та пропонувати можливі висновки;
Виховна складова:  виховувати повагу до теоретичних знань з хімії, що допомагають у повсякденному житті.
Обладнання:  Періодична система, ряд активності, демонстраційний столик, проектор, екран,ноутбук;
Реактиви: подрібнені порошки заліза та сірки у стакані, скляна паличка, керамічна плитка; магній на керамічній плитці, сірники, пальник; пробірка, стакан з водою, натрій або калій, пінцет, ножиці, фільтровальний папір, склянка для відпрацьованого металу.
Структурний етап уроку
діяльність вчителя
діяльність учнів
примітка
цільові завдання
мета
форма організації, управління діяльністю учня
вид інформаційного джерела
результат
форма звітності

1. Організаційний момент
Привітання до дітей.
Перевірити готовність дітей до уроку
Фронтальна
Спілкування
Привітаня до вчителя, наявність на парті необхідного
Усна

Оголосити план уроку, а також нагадати, що сьогодні учні здійсниватимуть самооцінювання (нагадати критерії)
Налаштувати на робочий лад; вчити планувативласну діяльність
Фронтальна
Мова вчителя
Корегування своїх дій під час уроку
Усна

2. Перевірка домашнього завдання
-провести тестування  за допомогою питань, підготовлених на слайдах та (5-6)
- підвести підсумки створення загальної презентації


Відкорректувати знання та надати можливість до самооцінювання учням
-фронтальна, індивідуальна
Інформація зі слайдів презентації ( або усна)
Запис у зошити відповідей
письмова

-чи залежать властивості металів від виду металевої кристалічної ґратки
Надати можливість учням  тренуватись до публічних виступів
Індивідуальна, фронтальна
Доповідь учня з ілюстраціями на слайді ( якщо є)
Виступ одного з учнів.
Підготовка можливих питань
Активне сприйняття

3.активізація знань
- чи всі метали хімічно активні? Чому?
Що зазвичай роблять металеві елементи, вступаючи до реакцій? Чому?
з’ясувати залежність між активіністю атомів металів та їхньою будовою;
повідомити тему уроку 
Фронтальна
Попередні знання
Висловити власну думку, почути варіанти відповідей;
Записати тему уроку
Усна; письмова

4. засвоєння нового матеріалу
-з якими речовинами, на вашу думку, реагують метали?
Надати загальну картину властивостей металів
фронтальна
Попередні знання з курсу хімії
Запис у зошиті
Письмова

_ допишіть рівняння реакцій
Записати рівняння реакцій, що ілюструють хімічні властивості
Одну зз реакцій розібрати з поясненнями як ОВР
Фронтальна , індивідуальна
Попередні знання типів реакцій, ступенів окиснення;
Розповідь вчителя
Запис рівнянь з поясненнями у зошиті, виступи біля дошки
письмова, усна- з поясненнями
Праву частину рівнянь можна запропонувати на слайді, можна підготувати зазадалегідь на дошці
Показати взаємодію заліза з сіркою;
Магнію з киснем;
Натрію з водою
Надати можливість для спостереження хімічної реакції; пояснення за допомогою ряду активності
Фронтальна
Наочний експеримент ( або, якщо немає умов, відеоматеріалів)
Спостереження, аналіз побаченного, обґрунтоване пояснення
Усна
Звернути увагу на техніку безпеки під час експериментів
5. закріплення вивченного матеріалу
Записати 1-2 рівняння ОВР та 3-4 дописати продукти, розставити коефіцієнти
Надати можливість закріпити навички запісу хімічних реакцій та ОВР

Надати допомогу найслабкішим учням
Індивідуальна
Матеріал підручника, попередні записи
Записані рівняння
Письмова
Надати для порівняння наприкінці роботи слайд з реакціями ОВР
6. рефлексія
Проаналізувати роботу на уроці 
Скласти умови для самооцінювання учнів
Індивідуальна, фронтальна
Критерії оцінювання
Оцінка власної роботи
Письмова ( у зошиті та в щоденнику)
Оцінки виставити негайно
7. інформація про домашнє завдання
Записати задання ( слайд, дошка)
Скласти умови для відпрацьовування основних моментів теми
Фронтальна
Слайд, запис на дошці
Розуміння завдань, що потрібно виконати
Письмова


Приклад загальної схеми хімічних властивостей металів, на основі якої можна самостійно дітям запропонувати відобразити хімічні властивості металів.
Усі метали вступають до реакцій згідно з положенням в ряду активності. Положення металів у ПС та ряду М.М.Бекетова не завжди співпадає. Зверніть увагу на перший елемент у ряду – це Літій. За положенням у группі він повинен бути найменшактивнішим, а виходить навпаки. Пояснюється це тим, що радіус йона Літію значно менше, ніж у йонів Натрію чи Калію. Тому електричне поле, що виникає навкруги маленьких йонів Літію, більш потужніше, ніж у йонів Натрію чи Калію.



Ме + неМе = р. Сполучення

Ме до Mg (+Al) + H2O= Me(OH)n + H2             р.Заміщення
Me після Mg + H2O= MexOy + H2                         р.Заміщення
Me після H з водою не реагують


З концентрованими кислотами сульфатною та нітратною метали поводять себе по- особливому
Увага!
Pt, Au +H2SO4 (конц) реакції не відбувається
Al, Fe, Cr + H2SO4(конц) на холоді пасивує
Al, Fe, Cr + H2SO4(конц) t̊ C SO2

Рівняння реакцій, що пропоную надати для складання учнями самостійно або біля дошки  на етапі закріплення матеріалу.

Запишіть рівняння практично здійсненних реакцій:

Запишіть реакції та зрівняйте їх методом ОВР:



Урок №26


Тема уроку : «Алюміній як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості алюмінію».
Мета уроку :
Навчальна складова : дати характеристіку Алюмінію та утворенної ним простої речовини на основі будови атому та положення в ПС; розглянути фізичні та хімічні властивості алюмінію та розповсюдження в природі
Розвивальна складова:  розвивати вміння порівнювати, знаходити спільне та різне, обґрунтовувати свої думки, розвивати вміння виступати перед аудиторією.
Виховна складова:  бережливо ставитися до свого здоров’я та оточуючого середовища.
Обладнання ноутбук, проектор, екран.
Структурний етап уроку
діяльність вчителя
діяльність учнів
примітка
цільові завдання
мета
форма організації, управління діяльністю учня
вид інформаційного джерела
результат
форма звітності

Скласти «шкалу настрою»
Привітатися, дізнатися про настрій класу
Фронтальна, письмова
Усне пояснення, наочність на слайді аба дошці
У зошиті на полях  є «шкала настрою» з відміткою про особисте відчуття перед заняттям
Підняття руки при оголошенні власної «температури»
Приклад шкали на першому слайді     ( або на дошці - завчасно), і морально підготуйтесь до деяких антарктичних результатів
- У кого вдома є алюмінієвий посуд?
- Хто вдома коритується ним для приготування компотів, супів, тощо?
-хто знає, що саме можна готувати в алюмінієвому посуді? Чому?
Об’явити ціль уроку, активізувати діяльність
Фронтальна бесіда
Життєвий досвід учнів
Порівнюють використання знань з хімії у власному побуті
Усна відповідь
Пояснити, що не обов’язково викидати посуд негайно
Окреслити коло завдань на урок ( або викинути зайві з тих, що пропонує на слайді вчитель)
Спільно скласти план уроку
Фронтальна,
Предметний досвід учнів з вивчення попередніх тем
Планують власну діяльність на уроці
Записують тему в зошит
Підготувати декілька  завдань для обрання, щоб швидше було залишити потрібне Оголошеий усно, або записаний на слайді план уроку( не більше 3-4 пунктів)
Записати на дошці все, що відомо про елемент
Скласти кластер про Алюміній
Самостійна робота на місцях, біля дошки – за бажанням
Періодична Система, ряд активності металів та знання з курсу хімії
Записана в зошиті схема (опорний конспект)
Письмова

Самостійно проаналізувати текст підручника;
-Що дізналися нового?
Схематично  записати фізичні властивості алюмінію
Самостійна робота, фронтальна бесіда
Текст підручника
Схема в зошиті
Письмова, усна

Дописати рівняння, розставити коефіцієнти
Корегувати запис рівняннь, що демонструють властивості  метала, назвати його з точки зору окисно-відновних взаємодій
Фронтальна, індивідуальна
Попередні знання з хімії
Запис рівнянь у зошиті з поясненням
Письмова
Підготувати на дошці ліву частину рівнянь, підібрати так, щоб відрізнялись від підручника
Провести демонстраційний дослід взаємодії алюмінію та йоду.
Дати дітям можливість охарактеризувати роль води у реакції
Навести наочний приклад хімічної активності алюмінію
Фронтальна
Експеримент, спостереження та усне коментування вчителя
Спостереження
Усна.
Письмовий запис у відповідній реакціі спостережень
 ( схематично)
Звернути увагу на вологість приміщення перд дослідом та техніку безпеки
Провести демонстраційний дослід взаємодії алюмінію та йоду.
Дати дітям можливість охарактеризувати роль води у реакції
Навести наочний приклад хімічної активності алюмінію
Фронтальна
Відео от «ПРОСТОЙ НАУКИ»
Спостереження
Усна.
Письмовий запис у відповідній реакціі спостережень
 ( схематично)
Звернути увагу на вологість приміщення перд дослідом та техніку безпеки
Записати рівняння відновлення Хрому з його оксиду, привести окисно віднові реукції
Ознайомитись з явищем алюмінотермії та розглянути хімізм процесу
Фронтальна
Пояснення вчителя
Активне сприйняття інформації
Запис з дошки

Закріпити уміння записувати ОВР
Дати можливість для самостійної роботи за завданням, корегувати діяльність учнів
Індивідуальна
Знання, отримані з курсу хімії і на уроці сьогодні, підручник, слайд-підказка
Записане вірно рівняння
Письмова
Поки сильні працюють, робота організовується біля вчительського столу з 1-2 слабкими учнями. Остаточно звіритись можна за слайдом після закінчення рботи сильними ( неьільше 2 рівнянь)
Розкрити практичну значимість алюмінотермії
Предоставити можливість учням самостійно представити результат своєї роботи
Індивідуальна, самостійна
Презентація учня на основі аналізу матеріалів інтернет-джерел
Активне слухання
Підготовити питання до виступаючого
На тіжні перед уроком надати консульації учневі- доповідачеві, за допомогою хмарних сервісів Google Drive скорегувати його роботу( за потребою.)
Провести самооцінювання
Оцінити роботу учнів
Індивідуальна
Критерії оцінювання ( загальнї, що на стенді) та для уроку ( на слайді презентації)
Самоаналіз, запис у зошиті та щоденнику своєї власної оцінки
Письмова – у зошит та щоденник
Оцінки віставити в журнал негайно
Записати та прокоментувати домашнє звдання.
Запропонувати посилання на спільну презентацію « Сполуки Алюмінію в природі»
Створити умови для розширення знань з теми та  закріпити вміння запису реакцій ОВР
Фронтальна
Слайд з примірником запису домашнього завдання та приміром оформлення  слайду
Запис у щоденнику
Письмова





Урок №33
Технологічна  модель уроку з використанням хмарних технологій (Голодюк Л.С.):
Тема уроку «Узагальнення знань з  тем курсу хімії 10 класу» ( урок-конференція)
Мета уроку
Навчальна складова:  формування загальногультурної, інформаційно-комуникативної,комуникативної, міжпредметної компетенцій засобами проектування.
Розвивальна складова: розвивати вміння планування, оцінювання власної діяльності, критичне мислення, навички співробітництва
Виховна складова: надати можливість побачити єдність процесів розвитку науки та цивілізації на всій землі.
Обладнання: проектор, екран, ноутбук, при нагоді – інтернет ( якщо матеріали у хмарних сховищах)

Тема конференції – « Найнеобхідніший елемент»
Місце проведення: бажано не класна кімната, а, наприклад, актова зала, де могли б бути присутні діти з усієї паралелі.
Пояснення: конференція є заключним етапом проекту, тему якого сповістили ще на початку року; протягом всього навчального року потрібно нагадувати та звертати увагу на корисність того чи іншого елемента, про якого йде мова на уроці. Бажано показати дітям, що корисність, необхідність елементу визначити можна за різними критеріями ( запропонувати деякі або попросити дітей зробити це). На протязі підготовки до проекту звертати увагу дітей на послідовність та логічність викладенного матеріалу, а не на сам обраний елемент. Настроїти дітей на аргументування та участь в дискусії під час проведення конференції.
Якщо один той самий елемент обраний декількома учнями, вони можуть спільно працювати над проектом.
Доповідачі на конференції або найкращі( за вибором вчителя), або обираються за бажанням ( голосуванням).
Слухачі, чиї роботи не будуть висвітлені, беруть участь як опоненти, готуючи питання для доповідачей, коментарі( якщо ця тема стосувалась їх роботи)
Оцінювання: проводиться вчителем  на протязі всього проекту ( тестування в інтернеті, оцінка готових продуктів проекту, самооцінка учнів, оцінка слухачів на конференції). До журналу оцінки  вносяться  окремою колонкою та зараховуються на рівні тематичних оцінок.
Етапи уроку- конференції.
1.      Організаційний етап.
Перевірка готовності дітей, апаратури
Привітання з початком конференції
2.    Вступне слово вчителя.
Можна використати слайди презентації «Самый нужный элемент»
Увага всім учасникам конференції! Сьогодні ми зібрались, щоб, зрештою, з’ясувати, який же елемент з відомих є най необхіднішим. Цілий рік ви знайомились разом зі мною з металалевими та неметалевими елементами, передивились багато інформації, перечитали статті та книги. Тепер у вас є можливість довести до інших свою думку щодо необхідності обраного саме  вами елементу. 
Слухачам пропоную взяти аркуші, ручки та  підготувати питання до доповідачів по суті матеріалу, за суперечливими моментами, або пропоную просто доповнити виступ. Кожний слухач, що виступає,  повинен оцінити словесно виступ та проведену доповідачем роботу.
Що ж, починаємо! Надаємо слово першому учаснику конференції…
3.    Проведення конференції.
Бажано заслухати лише 3-4 роботи, щоб встигнути  за урок.
4.    слово слухачам
Вчитель маєж керувати виступами, слідкувати за ввічливістю, коректністю питань.
5.     Підсумки конференції
Як ви вже зрозуміли, у кожного своя думка щодо необхідності елементів для розвитку суспільства в цілому.  Справедливість висновків різняться через різні критерії, що взіті до основи порівняння елементів, їх добичі, використання та споживання. Особливо невгамовним пропоную ознайомитись з думкою хіміка і розміщу на сайті посилання на книгу, в якій автор замислюється над тим же питанням, що й ми з вами сьогодні.
Всім спасибі!
(додаток 1)







Сценарій позакласного заходу



Сценарій позакласного заходу, організованого старшокласниками для учнів 5-х класів.


 Мета: надати можливість учням старших класів провести цікаві досліди з хімії; закріпити їх знання з техніки безпеки та властивостей речовин; поглибити знання з історії хімії;
Розвивати комунікаційні вміння, ІКТ-здатності, навички співпраці. Виховувати любов до історії, розширяти кругозір з природничих дисциплін,історії, літератури.

Місце проведення :кабінет хімії, прикрашений плакатами з формулами, назвою заходу. Ноутбук, екран, проектор.

Найцікавішим, що може бути для учня в школі на хімії – це дозвіл проводити експерименти самостійно. І тут вже не важливо, чи сподобається це глядачам, головне – це сам процес підготовки, це постійні «репетиції» ( тобто досліди) на які завжди є час. А от вивчити слова чи проганяти сценарій трохи важко, тому необхідно брати цей захід штурмом і не гаяти часу, поки є інтерес  у дітей. Ніякі вечори хімії на суто теоретичному матеріалі не проводжу. Прикрашаю досліди коментарями, слайдами і самою «хімією».
Досліди невибагливі, їх можна провести з підручних матеріалів, того, що є в кожній шкільній лабораторії. Вважаю непотрібним користуватись дорогими реактивами ( тими, що шкода), бо треба витратити їх чимало при підготовці. Діти вчаться і залюбки вчать інших як правильно робити той чи інший експеримент, де стати, як повернутися, куди що покласти. Це важливо при проведенні заходу, в якому вчитель займає позицію глядача. Ведучі самостійно готують собі реактиви та обладнання. Вчитель виступає тьютором при підготовці, наполягає ( особливо від 10, 11-класників дослідити хімізм реакцій, вміти пояснити невдачі при проведенні ( це звична справа, до цього теж треба звикати та виправляти помилки).

Слово вчителя.
Доброго дня, діти! Любі хлопчики й дівчатка! Я знаю, що Ви дуже допитливі й розумні. Озираючись навколо, ви завжди помічали те,чого  інші не бачили. Ви цікавилися як виготовляють залізні цвяхи, куди зникла вода після дощу, чому з'являється веселка, чому трава зелена, а в старості люди чують гірше, а бачать далі, хто винайшов колесо, придумав комп'ютер і змусив всіх ходити до школи.
Якщо ви помічали за собою таке, значить, ви вже стали на шлях винахідника, першовідкривача, і просто дуже цікавої людини. На багато ваших питань «чому», ймовірно, допоможе відповісти одна з найзагадковіших наук - хімія. Адже перетворення йдуть разом з нами в школу, запалюють сірники, вибухають феєрверками, чистять вранці нам зуби, перетравлюють смачний тортик в шлунку, вдихаються ароматами квітів і озоном після дощу. Та хіба все перелічиш!..
  Учні нашої школи (назвати всіх за ім’ям) погодилися показати і розповісти вам про те, якою хімія була і як можна трохи  «нахімічити». 

 Перший ведучий  У багатьох хімічних вікторинах є питання: чи можна без вогню й електрики зварити яйце?
- Як ви гадаєте, чи можна це здійснити? ( вислухати відповіді 5-класників)
А чому б і ні? Якщо помістити яйце в посуд з негашеним вапном, облити його водою, відбудеться таке сильне розігрівання, що вода закипить, а через кілька хвилин і яйце звариться. Цей досвід цілком здійсненний, але без захисних окулярів, одягу, рукавичок і дорослих його краще вам не проводити. Бо можете отримати опіки їдким лугом! ( або просто пропоную продемонструвати відео «Как сварить яйца без огня»)
Ми пропонуємо вам поекспериментувати з яйцем інакше. Всі ви знаєте, що воно вкрите твердою шкаралупою, яка схожа за складом на крейду, якою пишуть на дошці. Шкаралупа захищає вміст від пошкодження і перепаду температур. А от якщо опустити на пару діб яйце в оцет, ви, по-перше, будете спостерігати цікаву хімічну реакцію, а по друге, отримаєте ось таке незвичайне яйце. Подивіться. Воно стало м'яким, майже прозорим. Його можна спробувати просунути в посудину з вузьким горлом. Здогадуєтеся як? Правильно, нам допоможе вогонь. ( Одне яйце з м’якою шкаралупою надати для розгляду до рук глядачів; інше – розмістити на горлі пластикової бутилі та запалити підготовлену заздалегідь свічку на її дні)

Другий ведучий
-Скажіть, будь ласка, а ви знаєте що означає слово «Хімія»? Само слово, ймовірно, з'явилося в Єгипті і означає «чорна земля» - ХЕМА, деякі вчені вважають, що слово ХІМА - є металеве лиття, златоробка. А письменник 4-го століття Зосима виробляє слово «хімія» від Хемес - легендарного автора першої книги з хімії, ангела, вигнаного з неба.
Хімія - дуже стара і водночас дуже молода наука. Ніхто не знає день її народження.
- Але, можливо, ви чули про батьківщину хімії, де вона вперше з'явилася? 9вислухати пропозиції 5-класників)
Древній Єгипет - батьківщина хімії. Само слово КХІМЕЯ, схоже, означає весь єгипет, з усією його історією, архітектурою і відкриттями.
А що ж уміли робити єгиптяни? Невже вони дійсно «хімічили»?
Секрет бальзамування не розкритий досі. (слайд)
Єгиптянам було відомо про отрути (слайд)
Вони виготовляли косметику (слайд)
Вироби зі скла (слайд)
Кераміку (слайд)
І готували стійкі барвники для тканин пурпур (слайд)
Індиго (слайд)
Алізарин (слайд)
Вироби, пофарбовані в Єгипті понад чотири тисячі років тому, не втратили своєї свіжості і яскравості і до теперішніх  днів.

Третій ведучий
Сучасна хімія теж знає величезну кількість барвників. Правда, для їх отримання вже не потрібно видобувати стільки черепашок ... або що ще там? Взагалі, тепер все дешевше, простіше, доступніше.
(демонстрація досліду « вода та вино»)
Наприклад, за допомогою фенолфталеїну (він, скажу по секрету, безбарвний і захований в одному з склянок) можна перетворити воду на вино! А тепер вино перетворити на молоко! Здорово, правда? Вся таємниця в лужному середовищі, яке виявляє нашу речовину. Але, якщо бути точним, треба говорити навпаки, це фенолфталеїн виявляє луг. Такі речовини, які служать для виявлення середовища — кислого або лужного —називають індикаторами.

Нашатир, який зберігається в аптечці, теж має слабке лужне середовище.
--Знаєте, для чого потрібен нашатир? ( відповіді 5-класників)
Він допоможе нам знайти речовину-індикатор в букеті з квітами. Приготуйтеся, він трохи пахне і приведе вас до тями! (дослід  «Хімічний букет»)

Другий ведучий
З Єгипту хімія перекочувала на схід. Араби додали артикль аль- і ось ми знайомимося з алхіміками! (Слайд з лабораторією алхіміка)
Житло алхіміка оповите мороком і таємницею.
«Вогонь палав у його каміні навіть влітку, всі про це шепотілися, а двері завжди були на замку. Він працював там дні і ночі, але не любив розмовляти про свою роботу: сили природи потрібно випробовувати у тиші; скоро, скоро він  знайде найкраще, найдорогоцінніше на світі ... »
-Хлопці, дівчата, а що шукали всі алхіміки?
Філософський камінь (слайд)
Еліксир довголіття (слайд)
- Як ви думаєте, їм це вдалося?
Кажуть, що алхімія -це історія найбільшого безумства і найбільшої мудрості, на яку здатні люди.
Вони винайшли тайнопис для опису своїх дослідів (слайд з символами алхіміків і поясненнями до них і картина з левом (картинки докладаю нижче) Символи перетворилися пізніше в усьому зрозумілі символи сучасних елементів у таблиці Менделєєва, а лев, який жере сонце ні що інше як ртуть, що розчиняє  золото.
Однак алхіміки винайшли і хімічний посуд (слайд) яким ми користуємося і зараз, їм були відомі метали і сплави, мило, нафта, алебастр, гашене вапно, сірка, сода, кислоти ....

Четвертий ведучий
Стоп! Про кислоти й соду потрібно говорити трохи докладніше. Адже з цими речовинами наші мами хімічать на кухні дуже часто, коли печуть для нас щось смачненьке. А я пропоную вам ... нет не спекти, а зробити домашній вулкан. З пластиліну або піску на дворовій пісочниці. Подивіться, який вулкан вийшов у мене. (Дослід «Вулкан з соди»).
 І всього- то нам знадобилася сода і лимонна кислота з барвником для яєць.


Перший ведучий 
Вулкан зазвичай буває з іскрами. Справжній хімічний вулкан виглядає інакше. наприклад, ось так: (досвід  «Вулкан  з біхромату амонію»)

Третій ведучий
Таких реактивів на кухні не знайдеш, як не шукай… а ось звичайний ніж інколи може стати хіміку в нагоді…ні, не подумайте про щось погане!
Хочу показати, як можна порізатись та в туж мить заживити рану. ( «Кривавий дослід») Мої асистенти мені допоможуть.
Спирт! Йодна настоянка! Ніж! ( проводить ножем по долоні та «ріже» її)
Не хвилюйтесь, я трохи потерплю. Дайте мені чудодійний елексір! ( промиває рану та демонструє здорову долоню глядачам)

Наш урок добіжав кінця, чи сподобалось вам, діти?
А скажіть мені, чи є у вашому життю хімія? Чи кожен день ви стикаєтесь із нею? Зможете показати самостійно досліди, що демонстрували вам наші ведучі?
 Що ж, тоді не прощаюсь із вами, бо такі дослідники скоро прийдуть на урок і до мене, до кабінету хімії.

Досліди.
1.      дослід з курячим яйцем. Це дуже цікавий дослід, який може провести під невеличким керівництвом дорослого будь-яка дитина. Потрібно покласти у стакан або півлітрову банку яйце та залити оцтом ( звичайним розчином столового оцту, 9%), що зазвичай продається в магазинах. Готувати перед виступом потрібно одразу декілька яєць, щоб одне можна було віддати глядачам( будьте обережні! Попередьте дітей, щоб не стискали аж занадто у руках м’яке яйце.
Протиснути таке яйце у пластикову бутилку технічно не важко, а ось щоб провести це перед аудиторією, потрібно потренуватись. Підготуйте 1,5-2-літрову пляшку з відрізаним дном, свічку, неглибокий посуд з піском та, звичайно, яйце. Закрипіть свічку в піску, запаліть свічку, накривайте пляшкою, утоплюючи її в пісок та кладіть зверху яйце. Потрібно так підгадати з об’ємом пляшки та розміром яйця, щоб дослід встиг пройти, поки кисень не скінчився.
2.    «Хімічний букет» Теж ефектний дослід для дітей, але проводити слід у кабінеті з відкритими дверима, а сам букет після зміни кольору інколи доводиться виносити в іншу кімнату.
Готується заздалегідь. Фільтрувальний папір ріжуть на клаптики, розміром таким, щоб скласти за правилами орігамі паперовий тюльпан або лілію та замочують на кілька хвилин у розчині фенолфталеїну, приготовленому за звичним рецептом. Виймають та сушать на столі. Складають квітку. Одягають на дротяний стрижень, загорнутий у папір зеленого кольору- стебло. Додають та приклеюють листя, ставлять у гарну вазу, можна саморобну.  Тепер у розпилювач наливають воду, додають нашатир і оприскують букет: він змінює колір на малиновий, а потім, через декілька хвилин, коли нашатир вивітриться, знов стане білим. Він буде змінювати колір з темно –синього до тчервоного і навпаки.
Такий самий букет можна зробити, вимочивши папір у розчині лакмоїда, а оприскати 9%-вим розчином оцта.
3.    «вода та вино» Є декілька способів проведення цього досліду. Ми обрали чи не найпростіший, може він здасться комусь нецікавим, тож просто спробуйте провести його в іншій посудині, з чарівними словами.
Потрібно взяти три стакана. В один наливають 1/3 частину розчину фенолфталеїна, у другий – 1/3 кислоти ( 5%-концентрації), у третій – луг ( 5%) на третину. Потім переливають фенолфталеїн до лугу ( малиновий насичений колір) та додають кислоту ( колір зникає)
4.    «Вулкан з соди». Готується заздалегідь суміш з лимонної кислоти, харчового барвника та соди ( берегти від вологи!). Потім її поміщають у «жерло» пластилінового вулкану. При проведенні досліду потрібно лише додати води із додаванням декількох крапель рідини для миття посуду ( для гарної піни).
5.     «Вулкан з біхромату аммонію». Всім відомий безпрограшний дослід, що майже непотребує тренувань та викликає бурхливі емоуії глядачів. На керамічну плитку, встановлену на демонстраційний столик,  насипають горкою сіль біхромату аммонію помаранчевого кольору та перед самим дослідом помішають на її конус малесеньку кульку з вати, змочену у спирті ( це може зробити не ведучий досліду, а хтось з інших учасників). Залишається піднести сірник – і ось вам зелений вулкан з іскрами. Дослід протікає зі збільшенням об’єму в 2-3 рази, тож слід продумати, де саме на столі його проводити ( встановити піднос), щоб не засмітити аж занадто місце для проведення заходу з хімії.
6.    «Кривавий дослід»
Вам знадобляться розчини:
·        Роданід аммонію або роданід калію KSCN – «спирт»
·        Феррум ( ІІІ) хлорид FeCl3--  «йодна настоянка»
·        Натрий фторид NaF– «»цілющий елексир»
·        Ніж великий і страшний, затуплений та обклеєний обережно прозорим скотчем
·        Ватні тампони, палички з ватою
Асистенти добре змочують ватні тампони «спиртом» ( залити реактив у склянку з-під спирту), протираючи ніж, та йодом, дезінфекуючи долоню у місці «розріза». Краще не шкодувати реактиви, тоді навіть краплі «Крові» можна побачити. Ніж великих розмірів вже справляє страшен враження, тому спробуйте – не пошкодуєте. «Елексір» наносять також на тампон з вати та обільно промивають «рану». Найкраще, коли «кров» видаляється одразу. Дослід потрібно провести перед демонстрацією декілька разів, щоб рухи були завчені і хвилювання не завадило б показати все як слід. Ніж – найголовніший інструмент у досліді, тому готуйте його ретельно. Не слід сильно давити на ніж, достатньо просто провести ним через зігнуту долонь.























Додаток 1.
САМЫЙ НУЖНЫЙ ЭЛЕМЕНТ
ПЛАН ПРОЕКТА
АВТОР И МЕСТО ПРОВЕДЕНИЯ
АВТОР
Грига Виктория Владимировна
УЧЕБНОЕ ЗАВЕДЕНИЕ
ОШ №65
ГОРОД
Мариуполь
ТИП ПРОЕКТА
Школьный, долгосрочный, исследовательский
ВРЕМЯ ПРОВЕДЕНИЯ
Февраль-март 2013
МЕСТО ПРОВЕДЕНИЯ
Кабинет химии, актовый зал школы
ТЕМА И СОДЕРЖАНИЕ ПРОЕКТА
НАЗВАНИЕ
Самый нужный элемент
КРАТКОЕ ОПИСАНИЕ
Образовательный проект, направленный на подвижничество учащихся расширить область познания, взглянув на развитие истории человечества сквозь призму открытия и использования химических элементов.
ПРЕДМЕТ, УЧЕБНАЯ ТЕМА
Химия
Охватывает темы « Неметаллические и металлические элементы»
КЛАСС, ВОЗРАСТ
10 класс
16-17 лет
ЦЕЛИ
Определить самый значимый для развития человечества химический элемент, доказать это.
ОЖИДАЕМЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ
Ученик:
                    Знает, что такое «элемент», различает понятия «простое « и «сложное» вещество
                    выбирает один элемент, который, по его мнению,сыграл важную роль в развитии человечества
                    Может назвать несколько самых важных для жизни и прогресса элементов
                    может назвать фамилии ученых, которые участвовали в открытии или нашли значимое применение элементу
                    называет этапы, события, открытия, процессы, связанные с химическими элементами, выбранными на первое место
ОСНОВНЫЕ ВОПРОСЫ
КЛЮЧЕВОЙ ВОПОС
Какой элемент самый значимый для развития человечества?
ТЕМАТИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ
                    С чем связано название веков « медный» и «железный»?
                    Получение какого элемента позволило получить более совершенные орудия туда в начале нашей эры? Значимый ли этот элемент для нас сегодня?
                    Какой элемент является основной составляющей нефтяной смеси, незаменим в металлургии и ракетной промышленности?
                    Найдите элемент ядерного реактора
                    какой элемент позволил пользоваться в совершенстве компьютерными технологиями? Где еще он нашел применение?
                    С каким элементом связана сама возможность жизни человека на Земле?
СОДЕРЖАТЕЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ
1.                  Почему железный век сменил медный?
2.                Преимущества железа в сравнении с медью.
3.                Какое производство железа требуется ежегодно в мире, на Украине?
4.                Получение металлов в промышленности и металлургии восстановлением водородом
5.                использование водорода как топливо, области применения.
6.                Какой процентный состав Гидрогена в нефти, газе, атмосфере, гидросфере, литосфере. Объем его производства
7.                открытие Урана. Имя ученого, распространение в природе, некоторые его физические свойства.
8.                Радиоактивный распад. Работа атомного реактора.
9.                Использование радиоактивных отходов: современность и перспективы. За и против использования ядерной энергии
10.           свойства Силиция в сравнении с Карбоном: строение, способность образовывать цепочки.
11.             Какие физические свойства кремния легли в основу его использования в компьютерной технике и работе солнечных батарей?
12.            Назвать области применения кремния
13.            Кислород: теории его накопления на планете.
14.            Аллотропные модификации Оксигена, их основные свойства
15.            в каких процессах, значимых для человека участвует Оксиген?
НА ПРОТЯЖЕНИИ ПРОЕКТА
Тест- опрос по содержательным вопросам с целью проверки готовности учащихся, возможности корректиовки их действий
В КОНЦЕ ПОЕКТА
Проведение конференции-защиты работ учащихся
ИЗНАЧАЛЬНЫЕ ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ
Умение  работать с книгой, ИНТЕРНЕТ, создавать презентацию, буклет, записывать свои мысли в виде небольшого эссе, доклада, рассказа, обрабатывать информацию 

Приклад портфоліо

Публікації

Додаткова література:

1.      Левицкий М.М. Увлекательная химия. Просто о сложном, забавно о серьезном.--М.:Астрель,--2008.-- 448с
2.    Яковишин Л.А. Занимательные опыты по химии в школе и дома.—Севастополь: Библекс, 2005.—116с.
3.    Житник, Б.О. Методична робота в школі / Житнік Б.О., Крижко В.В., Павлютенков Є.М.—Х.:Основа, 2008. —192 с. -
( Адміністратору школи)
4.    Ольгин О. Опыты без взрывов.—М. «Химия», 1986. —192с.

1 коментар:

  1. привіт, я просто хочу сказати всім, що я отримав свій позику в розмірі 1000000,00 доларів від інвестиційної програми позики містера бена і 100 законних контактів по електронній пошті: 247officedept@gmail.com або напишіть йому на whatsapp + 1-989-394- 3740. якщо ви шукаєте фінансування 100 за низькою ставкою 2 ставки натомість.

    ВідповістиВидалити